Det ødelæggende medaljefokus

Endnu en omgang øst- og vestdanske årgangsmesterskaber er overstået og talrige opdateringer på sociale medier vidner om nærmest ubegrænset stolthed over egne og børnenes præstationer. I nogle tilfælde præstationer, der ophøjes til at være “kulminationen på mange års hårdt arbejde”. Hvis man er 11 er der vist grænser for, hvor mange år, man kan have arbejdet hårdt?

Man kunne også vende den om og sige “Peter har været til endnu et svømmestævne…. og fik nogle medaljer”. Men fordi det er et “mesterskab” er det pludselig utroligt vigtigt. Eller er det?

Nuvel. Det er naturligvis interessant at se, hvordan man klarer sig i direkte duel med de andre i sin årgang. De bedste mod de bedste om man vil. Om der så skal være over 100 deltagere i nogle discipliner i et såkaldt “mesterskab” er en anden sag – den diskussion må være en anden god gang.

Jeg har længe gået med en formodning om, at det nogle gange var omend ikke direkte skadeligt så da i hvert fald ikke nogen forudsætning for at blive bare en god junior at man havde fået medalje i yngste årgangsgruppe.

Har slet ikke kigget på seniorer, da datamaterialet bliver meget omfangsrigt og sværere at håndtere. For det første går vores datamateriale fra Octo kun tilbage til 2005-2006 og er ikke komplet de første år og for det andet er der en del andre variable, man skal tage med, når man kigger på seniorer. F.eks. er niveauet i bestemte discipliner væsentligt højere for de 20-24 årige i DK end det er i andre. Ja – det er det også for juniorer, men det er nemmere at sammenligne de enkelte årgang direkte. Dvs. at tage gruppe 2-svømmerne i 2009 og 2010 og sammenligne med juniorerne i 2013 og 2014. Det er de samme årgange.

Samtidig skal man dog også huske på, at der i sammenligningen ikke er taget højde for, at juniorerne kun fik et sæt medaljer og årgangssvømmerne fik to sæt medaljer. Kort sagt: Statistisk er der mange huller – det her er kun lavet for at prøve at få et billede af, hvordan sammenhængen er mellem succes som gruppe 2-svømmer (medaljer) og succes som juniorsvømmer.

Samtidig har jeg i hvert juniorår (2013 og 2014) skrevet navnene på nogle medaljetagere, som IKKE fik medaljer i hhv. 2009 og 2010 …. og som da vist er blevet ret gode til at svømme.

NEJ – det er ikke et bevis på, at succes som gruppe 2-svømmer er modsatrettet succes som juniorsvømmer. Det er kun fro at sætte tankerne i gang….. og måske få en enkelt far eller mor til at kigge lidt mere på glæde ved træning, udvikling i alle stilarter, etc. end kun på medaljer. Også selv om det ikke ser lige så godt ud på facebook.

Here goes:

2009:

  • 25 individuelle medaljetagere for drenge.
  • 30 individuelle medaljetagere for piger.

2013:

  • 8 af drengene tog også medalje som juniorer. 1 førsteårsjunior. I alt 32%.
  • 6 af pigerne tog også medaljer som juniorer. 2 førsteårsjuniorer. I alt 20%.
  • 11 af drengene er så vidt vides stoppet. 12 er stadigt aktive. 2 ved jeg ikke.
  • 14 af pigerne er så vidt vides stoppet. 11 er stadigt aktive med sikkerhed.
  • 5 ved jeg ikke.

Det er svært at vide, om nogle enkelte er stoppet da de figurerer i resultatlister. For det meste kun for DHM, men stadigvæk.

2010:

  • 26 individuelle medaljetagere for drenge.
  • 25 individuelle medaljetagere for piger.

2014:

  • 6 af drengene tog også medalje som juniorer. 2 førsteårsjuniorer. I alt 23%.
  • 8 af pigerne tog også medalje som juniorer. 6 førsteårsjuniorer. I alt 32%.
  • 8 af drengene er så vidt vides stoppet. 14 er stadigt aktive. 4 ved jeg ikke.
  • 7 af pigerne er så vidt vides stoppet. 17 er stadigt aktive. 1 ved jeg ikke.

Det er svært at vide, om nogle enkelte er stoppet da de figurerer i resultatlister. For meste kun for DHM, men stadigvæk.

Interessante navne, der var juniorer i hhv. 2013 og 2014, som ikke fik (og i mange tilfælde ikke var i nærheden af) medaljer i hhv. 2009 og 2010:

2013: Julie Levisen, Cecilie F. Jensen, Anna Boutrup, Hannah Nissen, Maria Grandt, Anton Bromer, Kevin Witt Christensen, Lasse Lykke Nielsen, Kristoffer Moos, Marcus Olesen, Anna Brandt Nielsen, Jakob Klint Axelsen, Viktor Holm

2014: Ovenstående PLUS Markus Krøyer Svendsen, Nicolas Blanch, Jonas Nervil Kistorp, Frederik Sørensen, Jonathan Müller, Katrine B. Hansen, Julie Pavon Friis, Freja Gram, Rikke Dehn samt Philip Greve og Daniel Christian. (De var ikke “gruppe 2-svømmere” i alder i 2010, men kunne deltage (og deltog for Philip og Daniels vedkommende) i gruppe 2. Og de fik medaljer til DJM – Daniel endda senior-DM – i 2014. Og som afsluttende bemærkning: Hvor var Tobias Bjerg for tre år siden?

JA – selvfølgelig er der “Outliers” som f.eks. Jonas Kistorp, der i 2010 ikke fik medalje i 50 fri for gruppe 2 (Han blev nummer 31) og som 2,5 år senere vandt DJM på kortbane foran svømmere to år ældre end ham. Men der er mange, mange ting, der burde give stof til eftertanke. Nicolas Blanch blev nummer 23 i 200 IM. Julie Pavon Friis blev sidst i 100 IM og nummer 11 i 100 bryst.

Den “omvendte” vinkel: Hvis man er god som junior, hvor god var man så tidligere?

Vender vi den om og kigger på de svømmere, der tog medalje til DJM på kortbane i 2014 (Der har jeg desværre kun materiale fra ét år og kun for piger. Men det er stadig interessant. Materialet er venligst udlånt af Thomas Lund) viser der sig et klart billede af, at de er delt i tre grupper:
– Medalje i 2014 som junior og top 10 i både gruppe 2 og 1
– Medalje i 2014 og top 10 kun i gruppe 1, men ikke i gruppe 2
– Medalje i 2014 og ikke top 10 i hverken gruppe 2 eller gruppe 1

Både gruppe 1 og 2: 14 ud af 28 (50%)
Kun gruppe 1: 9 ud af 28 (33%)
Hverken gruppe 1 eller 2: 5 ud af 28 (17%)

Det er svært at tyde noget entydigt ud af disse tal fordi det er så lille et talmateriale. Men halvdelen af de piger, der får medalje som juniorer var gode både som gruppe 1 og 2-svømmere. Til gengæld er kun 17% først gode som juniorer og ikke som hverken gruppe 1 eller 2.

Skal man tillade sig at konkludere noget er det, at man skal være en god gruppe 1-svømmer for at få medalje som junior (83%), men det er for lille et talmateriale til at konkludere noget entydigt.

Men jeg vedkender da gerne, at det overrasker mig, at halvdelen af pigerne var gode i både gruppe 1 og 2. Jeg havde troet tallet var lavere.

Jeg håber, tankerne blev sat i gang. Måske vil nogle være med til at lave det “totale” talmateriale baseret på de sidste ti års mesterskaber? Jeg orker det i hvert fald ikke alene.

Giv lyd hvis du har en holdning til ovenstående.

Jeg svarer i det omfang det brasilianske internet tillader det :)

/Ricki Clausen

Disclaimer: Jeg har jo HELT sikkert overset nogle dygtige svømmere i min opremsning herover af folk, der ikke havde højt niveau i gruppe 2. Jeg har muligvis også tastet forkert med en eklet, der havde højt niveau. Skulle du finde fejl, så skriv dem i kommentarerne herunder. Jeg undskylder på forhånd :)

17 thoughts on “Det ødelæggende medaljefokus

  1. Profilbillede af Ricki ClausenRicki Clausen

    Simon Winther har skrevet: Godt indlæg, og fedt at du tog “begge vinkler” med!
    Og som det jo er med rigtig mange ting, så ser det ud som at hverken den eller anden rene tilgang om årgangsmedaljer er vigtige, virker overbevisende.
    Gylden middelvej? Jeg synes sjælendt at finde den gyldne middelvej giver de ønskede resultater i svømning, men tager det mere som indikation på at ikke stiller det rigtige spørgsmål.
    Måske er det ikke specielt vigtigt eller skadeligt om man tager årgangsmedaljer? Måske skal vi måle sportslig udvikling helt anderledes. træningsmål f.eks? Tekniske såvel som fysiske.

    Ricki Clausen: Min pointe er, at årgangsmedaljer i hvertfald ikke har den vigtighed, som de som symbol repræsenterer for forældre, unge trænere og måske især svømmerne. Jeg vil f.eks. MEGET hellere have en godt splittet 200 bryst med gode vendinger til gruppe 2 og en 8.-plads end en dårligt splittet 200 bryst med ringe vendinger og en 2.-plads. Hvis de lærer de rigtige ting, så bliver de gode. Og der synes jeg billedet forstyrres af alle de medaljer, de får smidt i nakken.

    1. Profilbillede af Simon WintherSimon Winther

      Jeg kan naturligvis ikke sige noget med sikkerhed da jeg kun har min egen erfaring at tale ud fra. Men når forældre og trænere synes årgangsmedaljer er vigtige, er det ikke fordi de lover junior eller senior resultater, men fordi de begejstre og motivere for videre træning, og deri tror jeg de har en pointe. Det er selvfølgelig svært at sige om flere eller færre vil stoppe, før vi gør som DGI gjorde i mine svømmedage – helt afskaffer resultatlister og medaljer – eller giver alle deltagere en medalje. Dog vil jeg sige der ikke kom mange danske mestre ud af min tids rene DGI klubber…

      Jeg tror på at konkurrencen er en yderst vigtig drivfaktor i en sport som svømning, både for svømmere og trænere. Forældre deler kun til dels den dagsorden i min erfaring.

  2. Profilbillede af Ricki ClausenRicki Clausen

    Ha ha Jon :) Touché!
    Min præmis var at 2.-pladsen ofte er tidligt udviklet og ikke ret dygtig – blot stor og stærk. Og at han/hun får store problemer senere, når de ikke har lært andet end at tonse. Men det har jeg ikke skrevet – enig.
    Hvad er din erfaring fra færøerne? Der er færre svømmere, så der passer I vel bedre på dem med talent og træner dem måske knap så hårdt i 12-års-alderen eller hvordan?

  3. Profilbillede af Nicolai AndersenNicolai Andersen

    Hvorfor handler det om at en 11-13 årig prepubpertal-pubpertal dreng/pige skal splitte en 200 bryst 100% rigtigt? Mit fokus som årgangstræner har fra dag 1 ligget på at have en glæde hos svømmerne til træning OG stævne. Handler det ikke mere om at sikre en fortsat indre motivation frem for at fokusere på en ydre som medaljer/gode split/”perfekte vendinger”? Når jeg kigger på dine tal Ricki, ca. halvdelen af de medaljetagende svømmere gr. 2 svømmere stoppet som juniorsvømmere? Er betydningen af medaljerne så stor og kan man ikke sige at konkurrencen i juniorklassen havde været større hvis 70-80% af svømmerne stadig var aktive?

    Jeg er helt enig i så vidt det er muligt at sikre et godt splittet løb med god teknik, men min holding er at det handler om selve træningen. Hvis vi som trænere insisterer på at svømmerne holder teknisk fokus til træning vil den indflydelse også smitte af på svømmerne til stævnet! – Lægger vi derimod fokus på pace og resultater bliver det utroligt svært for et BARN at sikre en fokus på teknikken… Som årgangstræner skal fokus være på at hjælpe til gode vaner og glæde ved svømning frem for resultater. Eller er jeg helt forkert på den?

    Meget spændende artikel Ricki. Jeg glæder mig til at se hvor diskussionen fører henad! :)

  4. Profilbillede af Ricki ClausenRicki Clausen

    Simon: Jeg er ikke uenig med dig – jeg synes bare, vi fra centralt hold (både union, klubber og trænere) gør ALT for meget for at understrege vigtigheden af de medaljer. Hvorfor skal man kunne blive “sjællandsmester” som 11-årig? Det er der da ingen grund til? Det er alle de mesterskaber (hvor man får medaljer hver gang man hopper i, hvis man er en anelse tidligt udviklet), der ødelægger tingene i min optik.
    Nikolaj: Enig med dig. Det var for at opstille noget vigtigere end at få en medalje – men naturligvis er selve træningen endnu vigtigere. Mit spørgmål kunne omvendt være: Hvordan forklarer du så forældrene og svømmerne og klubben at dit fokus er på træning og langsigtet udvikling mens naboklubben skovler medaljer ind? For det er jo en del af problemet: Trænerne på de unge hold vurderes ud fra antal medaljer til mesterskaberne. Og man får, hvad man belønner.

  5. Profilbillede af Jens PeterJens Peter

    Ricki: jeg er nysgerrig her, hvordan ville du forklare din klub det? Svømmeunionen kommer jo med nogle udmeldinger nu her omkring årgangssvømning, der lidt går i retning af at fokus skal flyttes på senior svømning i stedet for årgangssvømning (noget forsimplet, men det er sådan jeg hører det), er det sådan noget der kan hjælpe? eller hvad ser du der skal til?

  6. Profilbillede af Nicolai AndersenNicolai Andersen

    Ricki: Hvem er det der vurderer de unge trænere ud fra antallet af medaljer til mesterskaber? Som JEG har oplevet det de steder jeg har været og hvad jeg kan læse/høre rundt omkring er det faktisk trænerne selv der lægger stor vægt på resultaterne udadtil, men måske du er uenig? Det er bare sjældent (læs aldrig hørt her) at en årgangstræner er provisions-lønnet med bonus ordninger el. lign. – Jeg synes faktisk klubber rundt omkring er gode til at sikre årgangstrænerne i deres tilgang til arbejdet. Jeg tror på det handler om som træner at gøre det man kan stå inde for 100% i forhold til klubberne. Der hvor jeg mener klubberne skal være endnu bedre er i ansættelse og især fastholdelse af trænerne. Det er alt for ofte en træner bliver ansat på årgangshold på baggrund af resultater fremfor at finde det rette match til opgaven, efter min mening. Ofte betyder det også at han/hun forlader et andet, måske, velfungerende hold som så skal starte forfra med en ny træner – Det er svømmerne i en en eller to årgange det går ud over.

    Med hensyn til forældre og svømmere oplever jeg ikke problemet er stort hvis du har en vis autoritet (hvilket man har/bør have) som træner. Jeg har stor succes med at være ærlig omkring min fokus som træner. Forældrene er glade hvis svømmerne er glade. Svømmerne er glade hvis det er SJOVT at svømmere – Hjælp svømmerne til gode vaner er hjælp til selvhjælp.. Husk at årgangs svømmere er BØRN og forældre er VOKSNE (men med visse undtagelser i adfærd ;p ). Kan forældrene mærke du vil svømmerne det bedste skal du nok få alt det spillerum du har behov for :)

    Prøv at kigge på andre sportsgrene og træningen der; I fodbold træner lille-put (eller hvad de hedder) ikke på samme måde som de professionelle, hvorfor mon ikke? :)

  7. Profilbillede af Ricki ClausenRicki Clausen

    @ndegn : Enig med dig også. Synes bare problemet er, at der ofte ikke sættes målsætninger op for de unge trænere. Hvis bare ungerne er glade – som du selv skriver. Og når man så har 5 eller 6 eller 8 pas om ugen, så begynder man selv som træner at opsætte mål. Og her er det naturligvis sjovest at sammenligne sig med andre trænere og det gøres jo reelt kun ifht. medaljer. Så manglende definition af succeskriteriet for unge trænere fører til at de selv opstiller succeskriterierne.
    Jeg tror ikke, mange klubber har en målsætning om X antal medaljer til DÅM gruppe 2…. men stadig skriver den ene træner efter den anden “Vi vandt X medaljer”. Giver det mening, hvad jeg skriver? Jeg er ikke uenig med dig – jeg synes bare, der mangler et element i det du skriver. Nemlig at når klubben ikke definerer mål om medaljer, så gør træneren det selv.

  8. Profilbillede af Nicolai AndersenNicolai Andersen

    @rickiclausen: jeg kan sagtens følge dig. Og du har ret i din pointe. Men har vi som trænere ikke en forpligtelse overfor sporten og vores svømmere, om at sikre udvikling og fastholdelse af svømmerne? På samme måde som det forventes at en lærer er i stand til at lave og overholde lektionsplan ift. et pensum..

    Vi skal måske passe på med at give aben videre og se på hvad vi selv kan gøre? På den anden side, hvordan synes du klubberne skal opstille mål for trænerne, for at undgå de bliver for resultat orienteret?

  9. Profilbillede af Ricki ClausenRicki Clausen

    @ndegn
    Hvorfor må en bestyrelse ikke opsætte målsætninger om et vist niveau med en lav træningsindsats? Eller om at der er 25 svømmere kvalificerede til DÅM – men at antallet af medaljer er ligegyldige? Det synes jeg da er deres pligt? Eller man kunne måske spørge hvorfor der er så mange sportschefer og klubchefer, hvis de ikke stiller mål op?

  10. Profilbillede af Nicolai AndersenNicolai Andersen

    @rickiclausen Det ser jeg intet galt i og som jeg nævner tidligere er jeg helt enig i den holdning! – Selvfølgelig er det oftest frivillige der sidder i bestyrelser og man kan ikke forvente de ved ligeså meget som trænerne. Men de har også selv valgt at sidde i en bestyrelse og derfor bør man også kunne forvente de er i stand til at opstille kriterier som du beskriver.

    Men synes du så det er i orden at trænere sætter sig selv målet om X antal medaljer, hvis de ikke har en bestyrelse der opstiller andre succes kriterier? Bør man som træner ikke vide bedre?

  11. Profilbillede af Ricki ClausenRicki Clausen

    Hvis bestyrelsen ikke sætter mål op for trænerne, så overlader de det til trænerne selv. Og nej – naturligvis skal man ikke overlade det til en 23-årig træner selv at sætte målsætninger for sit hold. Hvordan sikrer man, at det harmonerer med bestyrelsens mål for klubben som helhed, med førsteholdstrænerens mål og i det hele taget med den langsigtede retning?

  12. Profilbillede af Ricki ClausenRicki Clausen

    @ndegn – Jeg synes det er svært fordi der jo også er trænerne at tænke på i det her. Hvis de nu har et stort talent på holdet – skal de så ikke have lov til at give den gas frem mod DÅM? Det kan godt være “Peter” ville blive bedre af at blive nummer 4 men til gengæld at have brugt tid på at lære skill A, B og C i stedet for at træne hårdt…. men hvad så med at motivere træneren? Så når jeg skriver det som om det er nemt, så er det for at stille det på kanten. Jeg synes sgu også, det er svært….
    Men jeg understreger altid når jeg synes de har arbejdet dygtigt med svømmerne. Og sørger for at understrege, at det er nummer 3-6 på holdet jeg holder øje med – alle kan træne de mest talentfulde. Hvad har du selv haft succes med eller været glad for at få at vide?

  13. Profilbillede af Michael ChristensenMichael Christensen

    Jeg vil lige komme med en iagttagelse: personligt tror jeg ikke der er noget i vejen for at kæmpe om medaljer, De fleste af de trænere jeg har kendt gennem tiderne har jo haft personlige målsætninger for svømmerne også årgang 2. Vi ved alle at dem der går tidligt i pubertet, selvfølgelig har et forspring på det fysiske, men det ved svømmerne også så derfor giver det jo sig selv, at alle ikke svømmer om medaljer, men om at opnå person bedste ( hvilket jo også er en sejr ).
    Når jeg læser artikler om mesterskaber er det rigtigt der nævnes antal af medaljer, men det er også dem der sælger klubben i pressen. Men læser vi længere nede står der som regel også hvor mange personlige rekorder der bliver sat.
    Jeg ved ikke om der var flere der fortsatte hvis man ikke svømmede om medaljer, men tror det nu ikke, da vi har set flere grp. 1 svømmere og juniorer der stoppede i toppen af deres årgang, Problemet tror jeg ligger i den store trænings indsats der kræves for at svømme på de bedste hold ( som også indeholder alderssvarende holdkammerater), hvor der for nogle vil være andre ting der bliver prioriteret højere.
    Ang. bestyrelser der ikke har forstand på svømning ( har jeg selv været ). Vi prøver at se hvilke forudsætninger vi har, og er underlaget stort nok ansætter man en sportchef som sammen med trænerene og et evt. sportsudvalg sammen laver en målsætning og en strategi hvorledes målet bliver opnået. Altså vi lytter og bliver forhåbentlig klogere.

    mvh. Michael

Der er lukket for kommentarer.